De Dienst Communicatie van de politie is op zoek naar een media-analist met adviesvaardigheden. Een uitdagende baan, gezien de grote hoeveelheid aandacht die er is voor het politiewerk. Ben jij nieuwsgierig, analytisch en nauwkeurig, en kun jij overzicht aanbrengen in alle media-aandacht, ook tijdens grote landelijke crises? Solliciteer dan snel!
Specificaties vacature
Locatie(s):
Organisatieonderdeel:
Vakgebied(en):
Niveau:
Wat ga je doen?
Als adviseur media-analyse ben je verantwoordelijk voor het hele traject van een media-analyse; je bedenkt het onderzoeksplan en stelt de juiste zoekvragen op. Je voert de analyse zelf uit of brieft het onderzoeksbureau. Daarna verwerk je de resultaten en trek je conclusies. Ten slotte schrijf je een rapport waarin je ook een stuk advies opneemt.
Onder andere de volgende werkzaamheden horen bij je rol het:
- maken van verschillende soorten omgevings- en media-analyses. Je maakt een dagelijks overzicht van het prominente nieuws in de landelijke media, zodat alle communicatiecollega’s op de hoogte zijn van het nieuws.
- analyseren en op wekelijkse basis terugkijken van de berichtgeving in de media en de statistieken van de interne en externe (sociale media) kanalen van de politie. Op basis hiervan wordt door collega’s van communicatie geleerd en bijgestuurd.
- meedraaien tijdens crises in de landelijke crisiscommunicatiepoule van de politie en je voorziet de communicatieadviseurs en woordvoerders van een actueel omgevingsbeeld op basis van (sociale) mediaberichtgeving.
- maken van dashboards en trendanalyses van belangrijke thema’s en je identificeert nieuwe relevante issues en thema’s. Deze analyses gebruiken communicatieadviseurs als input voor hun communicatiestrategie. Ook draag je hiermee bij aan de ontwikkeling van het reputatie- en issuemanagement voor de politie.
- doen van voorstellen op basis van je analyse om de communicatie van de politie te optimaliseren.
Het team van analisten bestaat uit vier adviseurs media-analyse. Daarnaast werk je samen met andere collega’s van de Afdeling Innovatie & Onderzoek en overleg je met collega’s binnen en buiten de politie. Door jouw specialistische kennis en vaardigheden over te dragen bevorder je hun deskundigheid, onder andere door hen (on)gevraagd te adviseren over de inzet van monitoring en analyse voor hun vraagstuk.
Waar ga je werken?
De Dienst Communicatie van het Politiedienstencentrum fungeert als hét communicatiebureau voor de politie. De dienst beschikt over alle communicatiedisciplines in-house, variërend van advies, copywriting en videoproducties tot corporate social media, onderzoek, analyse, reputatiemanagement en vakontwikkeling. Er werken veel specialisten op hoog niveau aan het versterken van de communicatiefunctie van de politie, met als doel het vertrouwen in de politie te vergroten.
Je gaat werken bij de Afdeling Innovatie en Onderzoek (I&O). Dit team bestaat uit het Team Innovatie en het Team Onderzoek, waar in totaal 17 collega’s werkzaam zijn. De afdeling werkt aan de kwaliteit van de communicatie door te investeren in mensen: in professionalisering, trends, vakkennis en inspiratie, en door te onderzoeken, analyseren en adviseren. Collega’s van de afdeling zijn op de hoogte van wat er speelt in de beeldvorming over de politie, zowel bij burgers als medewerkers, en volgen nauwlettend de trends en ontwikkelingen in het vak. Ze maken telkens de praktische vertaalslag naar hoe de politie communiceert.
Wie ben jij?
Wij zoeken iemand die kennis heeft van het medialandschap, media-analyse van issues, thema’s en trends. Kun jij dit doen met behulp van verschillende analysetools die hiervoor gebruikt kunnen worden? Dan zijn wij op zoek naar jou. Je bent maatschappelijk georiënteerd en geïnteresseerd in wat er speelt in het nieuws. Daarbij vind je het leuk om zowel snelle media-scans als diepgaande analyses te maken over een breed scala aan onderwerpen.
Je bent analytisch sterk; je haalt de essentie uit bepaalde informatie, weet de informatie te duiden en legt verbanden tussen gegevens. Je kunt je bevindingen overzichtelijk presenteren (zowel schriftelijk als mondeling) en bent in staat om conclusies te formuleren die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever. Je neemt initiatief en bent klantgericht. Daarnaast ben je leergierig en kun je goed samenwerken. Je hebt geen moeite met werken onder tijdsdruk en het halen van deadlines.
Ten slotte heb je:
- een hbo-diploma (bachelor) en bij voorkeur een communicatieopleiding of een andere relevante opleiding (denk aan psychologie, sociale wetenschappen);
- bij voorkeur kennis van data-analyse (bijvoorbeeld sociale media, webstatistieken, werken met Excel).
Wat wij bieden
De standplaats is Rotterdam. Er is ruimte voor 1 fte. Het betreft een functie voor 36 uur per week. Omdat goede mensen belangrijk zijn binnen de politie investeren we in jouw toekomst. We bieden uitgebreide ontwikkelingsmogelijkheden en een aanstelling in tijdelijke dienst voor een proeftijd van een jaar. Bij voldoende functioneren wordt de aanstelling na een jaar omgezet in een vaste aanstelling.
Verder kun je het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van minimaal € 2.831,- en maximaal € 4.621,- (schaal 9 Bbp) op basis van een 36-urige werkweek;
- 8% vakantie- en 8,33% eindejaarsuitkering;
- goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof (meer info over verlof, regelingen en mogelijkheden).
De formele functie binnen het functiegebouw van de politie is bedrijfsvoeringspecialist A, werkterrein communicatie
Interesse?
Bel of mail met Jon van Dongen, hoofd Innovatie & Onderzoek (06 - 18 65 45 28, jon.van.dongen@politie.nl) als je meer informatie over de functie wilt hebben.
Voor vragen over de sollicitatieprocedure bel of mail je met Jay Khan, recruiter (06 - 28 46 00 41, jay.khan@politie.nl)
Solliciteer uiterlijk 26 november 2023 via de sollicitatiebutton.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Wat verder belangrijk is
- Een betrouwbaarheids- en omgevingsonderzoek maakt deel uit van de selectieprocedure.
- De politie zet in op vernieuwing en cultuurverschillen binnen teams. Divers samengestelde teams presteren beter. Daarom werken we hard aan een open en veilige cultuur waarin divers talent tot bloei komt.
$ads={1}